Da Sønderjylland kom “hjem”
Af Rolf Slot-Henriksen
Grundlovsforeningen, Dansk Kultur / danskkultur.dk
– afholdes altid den 10. februar.
Afstemningsdagen den 10. februar: Danmark mistede ved krigen 1864 mod Tyskland og Østrig hertugdømmerne Slesvig og Holsten.
Efter 1. verdenskrig blev det muligt at afholde en afstemning i hertugdømmerne om det nationale tilhørsforhold.
Historikeren H.V Clausen havde draget en linje nord om Flensborg og syd om Tønder.
Den nordlige zone stemte sig den 10.02.1920 hjem til Danmark med 75% af stemmerne, medens den sydlige (Sydslesvig og Holsten) stemte for Tyskland (80%).
De allierede overdrog Nordslesvig til Danmark den 15. juni 1920, og den 11. juli fejredes genforeningen med et vældigt folkemøde ved Dybbøl.
I mange sogne har man sat såkaldte genforeningsten for at mindes dagen.
Denne dag, som er officiel flagdag, flages der ikke mindst i Sønderjylland, og naturligvis fra alle landets offentlige bygninger.
★ Ikke sponsoreret kultur og information
Seneste kommentarer